Chris Whiteside d'Arenanet répond aux questions sur Reddit (AMA)

Répondre
Partager Rechercher
Lundi 26 novembre, comme l'avait annoncé la semaine dernière, Chris Whiteside, développeur chez Arenanet, à fait un "AMA" (Ask Me Any questions) sur Reddit.

Acceuilli par une liste impressionnante de questions abordant tous les aspects du jeu sans fard (y compris et surtout les controverses récentes sur le nouveau tier d'objet), il a répondu en direct à une partie d'entre elles. Je vous livre quelques réponses, en anglais dans le texte (désolé mais il est hors de question que je me tape une traduction ) :

Sur la progression verticale du jeu :
Citation :
E1: Can we get a direct, on-the-record answer on where vertical progression will be headed? Specifically as it applies to gear-checks, gated content, and the addition of gear tiers? Will there be an amendment to the manifesto, or plans to retro-actively align with the manifesto again?

First of all in retrospect it would have been better to have included Ascended Gear at launch. It is designed to give users a progression path that is between Exotic and Legendary (Legendary Items will be at the same power level as Ascended) and the gap between them in terms of time is very large.
So to the question of vertical progression. So as we know there is already vertical progression in the game and we do intend to keep moving forward with this philosophy. However we have no intention of adding a new Rarity of Gear such as Ascended. Instead and as we evolve the game existing Rarity's will evolve over time. However these will not be common occurrences, for example full Ascended gear will be introduced over a long period of time and will be earn able through lots of different parts/activities of the game. We had intended for example for the first release of acsended items come from other parts of the game but sadly it did not work out this way. Moving forward this is how it will work however.

In regard to gear checks specifically all increases in the power curve will be minimal and therefore there should be no straying from the intended power curve that you see in the game now, in terms of trajectory.
In regard to gated content via gear then i think that this is something we are going to give more thought to. Specifically if the reward at the end of the activity applies to players that are not just looking to do a specific type of content. Note that this statement is somewhat contradictory to the philosophy laid out above if the required items do not drop elsewhere or the ultimate rewards don't either. This is something we are going to fix.

Personally i do not feel that the latest changes are against what we said in the manifesto. I do however feel that we do have to be very careful in regard to progression design turning into grind and i believe there are some instances of this kind of grind that predate the launch of the game. It is for this reason that we are looking to revamp some aspects of the game whilst connecting other parts increase the overall experience of fun in our progression mechanics.
ok so there is one answer (-: I am going to head over to another question and then come back. Thanks for your patience and any typos.

Chris
Citation :
E2:Ascended gears are making a lot of people worry about an ever-increasing gear treadmill. Many players did not want the exotic/legendary system to change, and they don't like ascended gears. Was this expected? Can this be something fixed in a painless way? Can it happen?

Yes the response was definitively expected. We did not intent for the information to come out this way. Going back to my previous answer the issue is that we believe in the vertical progression system we had pre launch and that the introduction of an element into the system post launch was going to cause concern but something we believe in. That is why there is no plan for new Rarity Tiers of loot but there are plans to enhance or gain items within the existing rarity design whose properties continue on a shallow power curve. This said we certainly don't want to create a system where itemization blocks progression in the game globally and we also need to be careful of this in areas such as FotM if the primary reward isn't available elsewhere in the game. So in short its an exciting problem but one that has been poorly communicated and handled.
And for this i take responsibility and apologies. However the future of this philosophy and the design challenges it throws up are going to lead to a pioneering world and one that we are very excited about.
So anyway i kind of went of topic here so in short. We don't intend to have an item rarity gear treadmill, we intend for the progression for gaining these rewards to have lots of different avenues for different types of player and where possible lower no fun grind within the whole of the game.
I hope this answers that question. I will be right back.

Chris
Citation :
E6:Fractals have become the end-all for making your character stronger. Players are vanishing from maps everywhere to grind grind grind for the now-strongest items they can get ahold of. It's disruptive to the community, the fun, and the manifesto. What is being done about this?

This ties back to what i was saying earlier in which Ascended Gear and really any progression related reward mechanism that impacts the world globally should be introduced (Where possible) across the game and inside the different type of player's activities specifically. Allowing players to continue doing the things they love without focusing player migration to a specific part of the world. The introduction of the Ascended reward in one part of the game was a mistake and one that i don't want to make again.
Soon Ascended Gear will adhere to these rules.

Chris
Mike O'Brien (le boss d'Arenanet) intervient pour faire une réponse complémentaire sur le manifesto original :

Citation :
Hi! I'll respond to the top part since it's a quote from me.

Obviously the key phrase I'm going to point you to in that quote is, "if someone wants to play for a thousand hours to get an item that is so rare that other players can't realistically acquire it". That really is the litmus test we've used. That's why, at ship, we gave better stats to exotic gear and didn't give better stats to legendary gear.

More generally, I hope we've been clear that GW2 is not a game with virtually no stat progression in it like GW1 was. That's why GW2 shipped with a higher level cap, and with a hard separation between PvE and PvP. In GW1 we never advanced the level cap through four campaigns/expansions. The game design didn't allow for it. But GW2 was designed without those restrictions, and we've always expected that we will someday raise the level cap in GW2.
That's why we've always said that GW2 rewards players through both progression and collection, whereas GW1 primarily rewarded through collection. Presumably players aren't shocked that GW2 rewards through progression, since it has a level 80 cap.

I wonder if the core sentiment is more this: It's only been two-and-a-half months! We don't even all have exotics yet, and already you're introducing another tier. Is this the start of a power progression curve that I'll never be able to keep up with?

I certainly appreciate that worry. I myself don't want a constant struggle, as exists in some other games, to keep my equipment viable.
Then we're left with a balancing act. Some progression is ok, but pushing players onto gear treadmill isn't ok and isn't what the game is about.
So I would ask you to judge us by details, and not by making slippery-slope arguments. We introduced a ton of new content in November, and the sum total of new progression rewards we added to go with it provided a 5-10% stat increase in 2 of 12 slots. I hope you'll agree that that kind of very shallow and gradual progression does not force people onto a gear treadmill.

I think it's important for GW2 to be able to have this kind of gradual progression. Of course we made some mistakes with the way we introduced ascended gear. (See ChrisW's answers for details.) But those are addressable issues. I don't think they invalidate the fundamental concept that GW2 can have gradual stat progression without being a gear treadmill game.
~ MO
Enfin pour bien enfoncer le clou :

Citation :
Hi Idredd,
Thanks for taking the time to post your question.
I will try to be as clear as possible:

  • We do not intend to deploy another tier/rarity of loot such as Rare>Exotic. However we also do not intend to make promises that can be misinterpreted moving forward.
  • Ascended Gear will be introduced throughout next year,and accessible through many game play activities rather than just on. -Through infusions and existing Tiers there will be the opportunity to increase stats or abilities on a low power curve through multiple types of gameplay in GW2.
  • The opportunity to enhance existing tiers of loot will not be through a regular cadence of monthly updates instead it is more likely to come from expansions or very big drops of content.
In retrospect Ascended should have been deployed pre launch and earn able throughout most activities in the game (which is how we are moving forward).
I believe there has been no change to our philosophy regarding end game gear. We have learnt lessons for sure which is one of the main advantages of a live game and no doubt we will learn lessons moving forward. This does not however dilute our commitment to create a pioneering, accessible and fun world for players as we continue to build out GW2. And we very much rely on your and the communities feedback as we execute on these philosophy.
Chris
Je m’arrête ici vu la longueur du post, mais il y a eu d'autres réponses sur d'autres sujet.
Pour résumer très rapidement, concernant le tier d'objet élevé et la progression verticale :
Le tier "élevé" était prévu dès le départ. Il n'y aura pas de nouveau tier après celui-ci. Une progression minimale sera toujours possible avec des ajouts sur les tiers existant ( à la infusion je suppose). Le jeu est conçu dès le départ pour monter le level cap (ils confirment dans une réponse que le level cap sera monté à terme). Les objets "élevé" seront introduit progressivement sur l'année, et ils seront accessible par toutes les activités du jeu (craft, McM, PvE, Donjon...).

Concernant le McM ils confirment qu'ils travaillent sur l'ajout de "nouveau contenu, progression et récompenses".
Ca confirme donc bien ce que je pensais, à la base ils auraient dû prévoir l'ascended dés le début, ça aurait éviter une levée de bouclier comme on a pu en voir (pour ne pas dire un autre mot)

Maintenant ils reconnaissent leur erreurs de communication à ce sujet et également la façon dont les 2 première pièces (oui 2 à peine !) sont accessibles actuellement, ce qui devrait être changé pour les prochaines pièces et ici on peut donc supposer que le reste du stuff sera accessible par les différentes activités, pour contenter les fans de maths.

Par contre le level cap, j'espère que ça sera pour les addons avec nouvelles classes etc....

Edit : et merci Gaelynn pour le post
Chouette du PVE !
Gaelynn a indiqué qu'il n'avait linké que 3 partie de la discussion qui concerne justement le stuff ascended qui fait brailler, vous pouvez lire le reste de la dicussion sur le lien qu'il a linké si vous voulez d'autres informations....

Citation :
E5:With ascended gears only being available at FOTM - is it intended that players wishing to be at their best in WvW will have to first tune themselves with fractal rewards?
It is absolutely not intended that Ascended will make a discernible difference in WvW. However it is the certainly the perception. Again however we would have much preferred to have released Ascended Gear across the whole of the game than in one area.
Players in WvW will be able to acquire Ascended items within that area of the game soon.
dans le flot, il parla à un moment de :
- mettre en place les fractals par tranche de 5 level, pour limiter la fragmentation des joueurs. (etre lvl4 et faire une lvl marcherai pour sa progression en gros)
- a la question d'un ajout de filtre sur les type d'armure, il répond par un truc encore mieux (il dit pas awesome, attention !!!)
- il aime l'idée de pouvoir enregistrer un build / armorset et de changer en un clic...
Citation :
Any thoughts on these suggestions for WvW? Any hints on what upcoming changes may be in store for WvW? As someone who spends ~ 40 hours a week in WvW, (along with a large group of players) it'd be good to hear some upcoming changes.
Squad management with objective icons. Allow commander to assign groups to objectives. Full visibility of all members on the map.
WvW player ranking system with badge rewards for specific levels. Level 80 Exotics to at lower levels similar to 80 karma stats, Ascended items and precursors for purchase at highest ranks. Finishers, WvW specific back items (ex: Sashimono http://en.wikipedia.org/wiki/Sashimono with guild emblem.) can also be purchased.
Add skins for WvW that are battle specific, showing rank (from above).
Auto loot for all bags or change graphic, notification to alert player.
6 man limit for yak defense and restore previous reward incentives.
Jumping Puzzle instanced, when logging in you are removed from the WvW queue.
Pause on filling queue for DC’d players
Replace Orbs to area wide buffs only, to be carried into battle (and possibly lost). Fix orb altar to only allow damage when entry is already physically possible. (or lord is dead).
Guild control of keep allows resource holding (split 1/2 with non guild members) that can be used for upgrades.
Guild control of keep or tower gives currency rewards to be spent on siege (or just badges).
Siege account bound.

[–]ArenaNetTeam[S]
hi nn776,
These are all cool ideas for WvW and you can expect to see some significant content dropping in this area of the game in the near future.
I would like to be more precise but can't be but rest assured we are working a lot on not just new content for this area of the game but also progression, reward and beacon mechanics.

Chris
Pour le wvw ça se confirme quand même qu'ils vont l'améliorer et qu'ils ignorent pas l'attente.
Citation :
Hi Kreindis,
I like to play all kinds of games. My favorites are Online Worlds and RTS games and I am currently playing (sparingly as i don't get much time) Forza Horizon, X- Com, Halo 4 and a lot of Guild Wars 2.
My favorite game of all time is Mario 64.
Chris
Ce qui explique les jump puzzles ?
Merci pour le post.

Je suis étonné de ne pas encore voir tous les mecs qui ont chouiné sur les derniers ajouts participer à ce thread mais bon, je me suis levé tôt ce matin, je suis sûr que ça va pas tarder.

Sinon, j'aime bien ce qu'ils annoncent et j'attends de voir ce que ça va donner. J'espère juste qu'on aura pas à attendre trop longtemps pour voir les changements.

Citation :
Publié par Ahion
Vous attendez pas à une refonte du wvw T'aura de meilleure récompenses mais le gros du système sera pas changé.
Qu'est-ce que tu voudrais changer ?
Ouais enfin ajout de stuff, augmentation de la puissance max bien que la courbe reste selon lui inchangé, il n'en demeure pas moins qu'il sortent un stuff plus puissant, plus long à obtenir, qu'ils prévoient une augmentation du cap level... Bref du farm et du grind en perspective et surtout au finale absolument rien qui différencie GW2 de n'importe quel autre MMO si ce n'est que c'est le seul qui offre un McMcM d'actualité (malgré les problèmes technique).

Il parle d'une net séparation entre le PvE et le PvP mais désolé le McM c'est du PvP qui est largement imparcté par le PvE si l'on en juge par l'importance grandissante du stuff (stuff élevé qui de surcroit n'est actuellement dispo qu'en PvE).

Je ne sais pas pour vous mais en moyenne moi je choppe un voire deux insigne(s) pour 1000 karma en McM. Donc je me réjouis de voir comment ce stuff élevé sera accessible en McM et surtout à quel prix. Si on doit tout acheter en insigne, je saurai toujours pas quoi faire de mon karma et je suis loin d'avoir de quoi me payer la panoplie en insignes.

Bref on vera mais de plus en plus il semble que GW2 tourne comme n'importe quel MMO. La progression dans Tera était plus rapide et le stuff guère plus important...
Citation :
Publié par Ahion
Vous attendez pas à une refonte du wvw T'aura de meilleure récompenses mais le gros du système sera pas changé.
En même temps le gros du système la majorité des personnes qui y participent apprécient.

Ce qui pose problème c'est :

  • les files d'attente sur les serveurs "D1"
  • le clipping
  • les récompenses
  • la suppression des orbes sans aucun autre additif
  • la répétition des maps

Donc je ne vois pas pourquoi ils devraient changer complètement le système, les gens qui veulent du sandbox ils ont des jeux sandbox à leur disposition et sinon ils peuvent toujours attendre une hypothétique sortie de leur jeu de rêve
Citation :
Publié par Locke Cole
Pour le wvw ça se confirme quand même qu'ils vont l'améliorer et qu'ils ignorent pas l'attente.
Il pouvait répondre autre chose ? ^^
Citation :
Publié par dockybe
Il pouvait répondre autre chose ? ^^
Non, mais de toute façon, s'ils ne répondaient rien, ça râlerait car on dirait qu'ils ignorent les joueurs.
S'ils répondent, on leur dira qu'ils font des réponses de marketeux.
En bref quelque soit leur action, ceux qui décideront de râler, râleront. Surtout sur JoL.
Citation :
Publié par Thelanas
[*]les files d'attente sur les serveurs "D1"
Les files d'attente sur Vizunah ne sont plus si longues il est très facile de rentrer sur une des map maintenant.
Citation :
Publié par Locke Cole
Non, mais de toute façon, s'ils ne répondaient rien, ça râlerait car on dirait qu'ils ignorent les joueurs.
S'ils répondent, on leur dira qu'ils font des réponses de marketeux.
En bref quelque soit leur action, ceux qui décideront de râler, râleront. Surtout sur JoL.
Le truc s'est de différencier les discours des actes, de plus comme c'est souvent évoquer ce ne sont pas non plus les mêmes équipes...
Certains sont la pour communiquer c'est tout, pas étonnant que parfois ensuite les actes sont en total décalage.

Enfin tout ca pour dire qu'au final on verra bien, il est clair que le mec attaque les questions avec l'envi de rassurer mais certainement pas celle de retourner replancher son truc.
Donc dans les mois a venir on aura exactement ce qu'ils ont prévu pour gw2 et si ca foire alors la peu être y'aura une autre approche plus proche des demandes de la communauté.
Je trouve que toutes ces annonces vont dans le bon sens (hormis peu etre l'augmentation du cap de lvl ).

Ils ont établi leur grille de "rareté" pour l'équipement et ne prévoient pas de la modifier par la suite : OK, juste un raté au niveau de la com ...

Ils vont permettre d'obtenir le stuff élevé à partir de tous les modes de jeu : OK, indispensable mais ils le font ...

Tout ca reste positif à mes yeux, et vu le taulé de cet ajout de palier de stuff, je ne pense pas qu'ils s'amusent par la suite à recommencer !
joli enfumage... "non non y'aurait pas d'autres gear cap" et "le level cap sera augmenté"...

Je vous le traduis :

Donc une fois que t'aura tout ton stuff acended lvl 80, le level cap passera à 90, ils sortiront le matos exotic 90, puis plus tard le matos ascended 90... et rebelotte passage au lvl 100 etc...

Le bon point c'est qu'on pourra chopper le stuff en McM, mais le prix des pièces sera surement hallucinant.
Citation :
Publié par Njuk
joli enfumage... "non non y'aurait pas d'autres gear cap" et "le level cap sera augmenté"...

Je vous le traduis :

Donc une fois que t'aura tout ton stuff acended lvl 80, le level cap passera à 90, ils sortiront le matos exotic 90, puis plus tard le matos ascended 90... et rebelotte passage au lvl 100 etc...

Le bon point c'est qu'on pourra chopper le stuff en McM, mais le prix des pièces sera surement hallucinant.
Comme aion et le set abyssal...grind, et à chaques avancée l'étape suivante est encore plus longue.
Faut pas rêver, ok plus de tiers de set mais si le lv cap est régulièrement up faudra quand même se restuff.

Quand je vois les première recettes ascended, j'imagine déja le beau farm en perspective.
Citation :
Publié par Njuk
joli enfumage... "non non y'aurait pas d'autres gear cap" et "le level cap sera augmenté"...

Je vous le traduis :

Donc une fois que t'aura tout ton stuff acended lvl 80, le level cap passera à 90, ils sortiront le matos exotic 90, puis plus tard le matos ascended 90... et rebelotte passage au lvl 100 etc...

Le bon point c'est qu'on pourra chopper le stuff en McM, mais le prix des pièces sera surement hallucinant.
+1, c'est de l'enculage de mouche a peine caché.

La bonne nouvelle c'est que c'est plus forcement la peine de s'abrutir en Fractal car cela risque d'etre beaucoup plus accessible tres rapidement.

Autre point qui permet de relativiser, quand je vois comment c'est facile de motner 80 je pense pas que mettre 10 level de plus va forcement bcp changer la donne.
Vraiment super déçu de lire ce que cela va ou pourra devenir, sa fait quelque jours que je ne joue plus, je crois que je vais plus trop me prendre la tête à me faire un farm de fou pour un changement tous les 2/3 mois.
Citation :
quand je vois comment c'est facile de motner 80 je pense pas que mettre 10 level de plus va forcement bcp changer la donne.
C'est pas tant l'xp, c'est juste l'envie de vouloir refaire un équipement sur tous tes persos une fois 90 ou + qui sera pas vraiment facile.
Citation :
Publié par Njuk
joli enfumage... "non non y'aurait pas d'autres gear cap" et "le level cap sera augmenté"...

Je vous le traduis :

Donc une fois que t'aura tout ton stuff acended lvl 80, le level cap passera à 90, ils sortiront le matos exotic 90, puis plus tard le matos ascended 90... et rebelotte passage au lvl 100 etc...

Le bon point c'est qu'on pourra chopper le stuff en McM, mais le prix des pièces sera surement hallucinant.
En même temps, s'ils montent le cap level uniquement avec les extensions, t'es tranquille pour un moment. Je pense pas qu'ils sortiront une extensions tous les 3 mois...
J'ai beau être un fan de RvR mais il y a une demande aussi importante en évolution verticale, qu'en horizontale donc bon...

De plus, il a fallu moins de 15 jours pour passer level max en stuff full exo. Autrement dit, ça fait plus de 2 mois qu'on peut jouer dans les conditions optimales (niveau stuff, je préfère préciser) en McM et là tu te plains qu'ils ont annoncé qu'ils allaient monter le cap ? Tu vas perdre quoi ? 10 jours à te restuff ?

De toute façon, quoiqu'ils proposent, il y aura toujours du monde pour râler...
Répondre

Connectés sur ce fil

 
1 connecté (0 membre et 1 invité) Afficher la liste détaillée des connectés